Vonatlátó

Tökösök és töketlenek a Hősök terén

2018. október 28. - Vonatlátó

Mindenki értse, ahogy akarja.

Szombat este került megrendezésre a Töklámpás fesztivál a Hősök terén, melyre több, mint 33'000 érdeklődő volt a facebook-on, közülük 3 ezer elvileg ott is volt. A gyakorlatban is meglehetett ez a létszám, óriási tömeg hömpölygött a tér egy-egy pontján elszórtan kiállított tökök körül. Bevallom, én egy picit több tökre számítottam, de azért így se volt rossz, megpróbáltam a legszebbeket berakni a fenti videóba.

Ilyenkor esténként már nem szívesen tömegközlekedek keresztül a városon, az időjárás is az én oldalamon állt, így kézenfekvő lehetőségek tűnt kerékpárral nekivágni az esti programnak. Oda-vissza valamivel kevesebb, mint 16 km alatt megjártam az utat, különösebben el sem fáradtam. Sőt, kifejezetten jól esnek ezek az őszi esti tekerések 12 fok feletti hőmérsékletben. A Hősök tere körül azonban nagy kihívás volt közlekedni, a rengeteg gyalogos elállta a gyalogátkelő mellett a bicikliutat is, a nagy forgalom miatt az autósok bent maradtak a kereszteződés közepén, így én is elég körülményesen tudtam átjutni a túlsó oldalra. A teret úgy ahogy, viszonylag lendületesen sikerült megkerülnöm, az Andrássy úton azonban teljesen kiakadtam. A szervizúton - ami a kerékpárosoknak is ki van jelölve, hogy tessék szépen ott haladni - egyszer csak arra leszek figyelmes, hogy a kettővel előttem álló autóban ülők simán beszélgetnek egy parkoló autó sofőrjével (ha németül kéne beszámolót tartanom, akkor a quatschen szót használnám, de szerencsére erre most semmi szükség), feltartva ezzel a többi közlekedőt. Ami ezután történik, azt szerintem minden jó érzésű bringás így csinálná... Hátha tanul belőle a renitens. (jelenet a videó vége felé)

Gyönyörű felvételek a Kelenföldön pusztító tűzről

Kigyulladt egy raktár az Etele út mellett.

Az Újbuda Központ felől jöttem biciklivel, amikor megpillantottam a hatalmas füstöt a Fehérvári út felett. Katasztrófa-turista hajlamom miatt rögtön odatekertem és megállapítottam, hogy a 77 elektronika egyik raktárépülete ég. A későbbi hírekben kiderült, hogy a beszakadt födém nehezítette az oltást és a lebontásra váró raktár üresen állt, nem sérült meg senki. A tűzesetről csináltam egy rövid kis Timelapse videót - ami szerintem kifejezetten jól sikerült - utána pedig néhány másik nézőpontból is láthatjuk a tüzet az összeállításomban. A villamosok felettébb jól néznek ki felgyorsítva :)

Az előző és a következő videóbnan is érdemes megfigyelni a 103-as buszokat, ahogy kikerülik a tűzoltókat. Kicsit belenagyítottunk az oltásba is, a tűzoltótömlő bevetését is sikerült kitűnő panorámával végignéznünk.

Az Etel út-Fehérvári út kereszteződését a rendőrök kifejezetten jól leonyolították, nem okoztak a szükségesnél nagyobb dugókat. A 103-as buszok egy idő után nem mehettek tovább az Etele úton, a Fehérvári út különböző irányaiba terelődtek el.

 Az 1-es villamos jelenlegi végállomása, az Etel út Fehérvári út kereszteződésének közelében máskor is voltak már érdekes közlekedési helyzetek, a villamos meghosszabbításának köszönhetően. Ha még nem látta, nézze meg autós bakiparádénkat is!

Divattá vált a leállósávban előzni

Közúti válogatás augusztusból: kinek van igaza? A poszt végén szavazni lehet a leghülyébbre!

Első videónkban az látszik, amint egy fekete BMW jobbról, a leállósávban előzi meg a többi autóst. Ez mindenképpen szabálytalan és életveszélyes, de azért tegyük hozzá, hogy az is eléggé idegesítő, amikor valaki egy perc alatt sem tud befejezni egy előzést. Ezzel nem a luxusautó sofőrjét akarom felmenteni, csak arra felhívni a figyelmet, hogy a feltartás ugyanúgy veszélyes, mint az eszetlen előzés, ha mást nem azért, mert előbbi idővel az utóbbit provokálja ki. A témával kapcsolatban Nagy közlekedési tesztünket itt töltheti ki.

Következő jómadarunk egy Volkswagen Golf, az esetet kerékpár kormányán lévő kamerával rögzítettük. Balatonszárszó központjában, a vasúti átjáró után látok két autót magam előtt, nálam jóval alacsonyabb sebességgel araszolva. Jó előre megkezdem az előzést, a Volkswagen Golf vezetője azonban az utolsó pillanatban úgy dönt, hogy nem kér belőle és hirtelen bevág elém balra. Vészfékezéssel sikerül elkerülnöm az ütközést, a Golf is visszasorol a Mercedes mögé. Pár másodperccel később megint tisztának tűnik a szembe oldal, újra megpróbálkozok az előzéssel. A VW-es ekkor rágyorsít és újabb kiszámíthatatlan kormánymozdulatokba kezd, ezért jobbnak látom beletörődni aktuális pozíciómba. A Mercis picit később lehúzódik, mindkét gyorsabb járművet elengedi.

Taxis barátunk Zadar környékén a szembe kanyarodó sávban előz, ez engem még annyira nem is zavarna, de amit utána csinál... Perceken át próbálkozik a teherautó megelőzésével, többször visszarántja a kormányt, mert jönnek szembe, életveszélyesen közlekedik. Végül úgy fejezi be az előzést, hogy a tehergépkocsinak fékeznie kell, hogy még beférjen. A teherautó amúgy 1 km-rel később lekanyarodott.

Végül egy szavazás:

Kövess minket kérlek a Facebook-oldalunkon is!

 

Bringás körkép a horvát tengerpartról

Érdemes bringát vinni magunkkal az Adriára?

A horvát tengerpartot a 8-as főút kíséri szinte végig, az Isztria kivételével. A Fiume (más néven Rijeka) és Zadar közti szakaszon szinte esélytelen a terep a hobbibringásoknak az óriási forgalom és a tömérdek sok beláthatatlan kanyar miatt. Zadrtól délre, nagyjából Split városáig egy fokkal jobb a helyzet: sokkal egyenesebb az út, sok helyen le lehet menni a főúttal párhuzamos, kisebb forgalmú utakra. Ezeken azonban sokszor nehezebb nagy sebességgel haladni a teljesen elvarázsolt gyalogos/ fürdőzős hadsereg miatt. Esténként szinte lehetetlen a tenger mellet bringázni, sok helyen ilyenkor a parti szakaszt le is zárják a járműforgalom elől (pl. Turanj, Sveti Filip i Jakov, Biograd)

Amint a fenti videóból is látszik, az óvárosi sikátorok felejthetetlen élményt kínálnak a bevállalósabb kerékpárosnak, azonban érdemes kicsit feltérképezni az utcaszerkezetet, mielőtt fékevesztett száguldozásba kezdenénk a több helyen alig egy-másfél méter széles kis járatokban. Esténként itt is fokozott turista-jelenlétre kell számítani. Az átlagos tucatnyaraló ugyanis napközben a vízben vagy mellette döglik, jobb esetben úszkál, este pedig rászabadul a környező kistelepülések többé-kevésbé felkészült infrastruktúrájára.

img_20180723_173156.jpg

Az autósok hozzáállása kifejezetten pozitív csalódást okozott. Nem tapasztaltam azt a belülről jövő kiengesztelhetetlen indulatot a kerékpáros-társadalom iránt, nem hódít országszerte a "Csak azért is nyomjuk le a nyomorult kerékpárost!" - hazánkban egyébként népszerű - életfilozófia. Bár a videó bizonyítja, hogy hülyék és töketlenkedők az egész világban előfordulnak, de alapvetően nem panaszkodhatok a szomszédainkra. Zadarban hosszú km-eken át, gyönyörű panorámával magunk mellett tekerhetünk a tenger mellett közvetlenül. Annyira a tenger mellett, hogy az úttestre  (és az arra közlekedőkre) kicsapnak a hullámok, ez nekem maradandó élmény lesz. Ebbe az érzésbe próbálok egy kis betekintést nyújtani a következő videóval:

Az utak minősége a mi útjainkra köröket ver. Praktikus megfogalmazás, ha már a Zadari Nagydíj Kerékpárral címet adtam a fenti bringás videónak. Sok helyen a padkán is simán lehet 30-40-nel menni, attól sem kapunk rögtön defektet vagy vesegörcsöt. Ha gyakorlottabb és kitartóbb kerekezők vagyunk, érdemes legalább egyszer föltekerni valamelyik partközeli hegyvonulatra. A csodás kilátás mellett  a lesiklás is megéri a fáradtságot. Összességében azt mondhatom, hogy ha Zadar és Split közötti területet választottatok úti-célul, a bringát ne hagyjátok otthon semmiképp!

Kövess minket Fb-oldalunkon is!

img_20180723_175822.jpg

20XL-es télikabát a Lidl-ben

De lehet, hogy Loch Ness-i szörny-jelmez.

Pár napja sétálgattunk Balatonfenyvesen, majd hazafelé beugrottunk vásárolni a fonyódi Lidl-be.  A hűtőpultok mögött egész érdekes képződményre bukkantunk: egyszerűen nem tudjuk eldönteni, mi ez. Sem az áruházban, sem annak honlapján nem kaptunk választ kérdéseinkre, ezért most olvasóink véleményére vagyunk kíváncsiak. Szavazzanak a megadott válaszlehetőségek közül, ha pedig véletlenül tudják, hogy mi ez vagy van egy találó ötletük, kérjük írják meg kommentben cikkünk alá itt vagy a facebook-oldalunkon.

Szeretnénk létrehozni egy Balatonparti ügyekkel foglalkozó Fb-csoportot, itt várjuk a jelentkezőket!

A képek közé szándékosan raktam be egy Wartburgot is, mostanában már úgyis olyan ritka jelenségnek számít az utakon.

Július elején messziről kerüld el ezt a várost, vagy nagyon megszívod!

Zamárdi egy hétig a totális káosz gócpontjává fog válni hamarosan.

Július 4. és 8. között lesz a Balaton Sound nevű polgárpukkasztó rendezvény a Zamárdi szabadstrandon. Már most javában tart a színpad- és sátorállítás a parton, a Balatont megkerülő kerékpárosok "nagy örömére". Tiszta szerencse, ha nem nyomja oldalba az embert egy 60-nal száguldó teherautó a bicikliúton. Viszont ami pár nap múlva jön a környéken, az a több ezer autó, részeg fesztiválozó, vizeletszag az országút mentén, azt ajánlom mindenkinek elkerülni. Ha ez nem lenne elég elrettentő, akkor itt egy videó a fesztivál ideje alatti közlekedésről Zamárdiban! Öveket bekapcsolni, habár kerékpárral készült (a lényeg 40 mp-nél kezdődik)!

Itt pedig néhány kép az építkezési folyamatról meg a bringámról, amivel felálltam az új mólóra a strandon. Június 30-án lesz Zamárdiban a 10 éves városi jogállást ünneplő rendezvény, este tűzijáték is lesz. Azt inkább ajánlom, mint a Balaton Sound idején arrafelé közlekedni. Csak sajnos a bringások nem igazán tudnak másfelé kerülni. Oké, országútival rámész a 7-es útra, de kisgyerekkel, nagy csapattal kevésbé. Jó utat!

 

Horvátországban külön tábla figyelmeztet pincérek fokozott jelenlétére

Én is kérek ilyet a Balatonhoz!

Mindenkinek ismerős, amikor az étterem és a kiülős terasz az út két különböző oldalán található. A vendégek számára ez talán kevésbé zavaró, de a pincéreknek és a közlekedésben résztvevő járművezetőknek eléggé veszélyes helyzetet teremt. Magyarországon tipikus példa erre a budapesti Bálna melletti terasz a bringaút túloldalán vagy Balatonföldváron a Csigaház vendéglő kiülős része a kanyarban. A szomszédos "nyaraló-országban", horvátéknál erre egy rendkívül frappáns KRESZ-táblát fejlesztettek ki (a brit tudósok, forradalmian új technológiát alkalmazva: ez pedig a HUMOR). Ez a tábla annyira viccesre sikerült, hogy külföldi szemmel igazi turistalátványosság.20130716-26-0429_horvato_lun.JPG

Mi is egy ilyennel találkoztunk szembe Pag szigetén, Lun településen. Annyira megtetszett, hogy 6-8 perc fotózkodás után meg is vacsoráztunk az adott étteremben, úgyhogy bátran beszélhetünk turista-csalogató hatásról is! Érdemes végigsétálni a partszakaszon, egészen a sziget végéig, a nagy hullámzás ellenére nálunk egyesek úszva tették meg a távot. Láttunk pici rákot a parton, színpompás növényeket erkélyeken, de a falucska kikötője is meseszép. Mi ugyan sajnos kihagytuk, de van egy csinos kis templomocska is a faluba vezető út mentén. Az odavezető úton mindenképp meg kell állni megcsodálni egy-egy olajfa-ligetet, de a szabadon tartott kecskékkel vigyázzunk. Bár még mindig jobb, mintha celeb-medvével találkoznánk, aki hetek óta szívatja az egész országot. Megvédjük a határainkat a bevándorlóktól, de egy maci túl jár az eszünkön. Kicsit komikus:)

Előző írásunkban összegyűjtöttünk néhány utazási tippet a nyárra, köztük a horvát Omis városából.

 

Utópisztikus sofőrtoborzás a BKK-nál

A dolgozók azért nem látják ilyen gondtalannak az életet.

A BKK-nál óriási a sofőrhiány, ezt jól mutatja, hogy jelenlegi dolgozóiknak akár 100 ezer forintos jutalékot fizetnek, ha sikeresen ajánlanak valakit a céghez. A most dolgozó sofőrök túlhajszoltak, nemegyszer idegesek, ingerültek, alig pár napja, hogy egy busz a 114-es vonalon nekihajtott egy villanyoszlopnak. Nem akarom a sofőrt hibáztatni, mert nem tudom, mi történt, de lehet akár összefüggés is az események között.

img_20161026_164831.jpg

Az új toborzóreklámra a sofőrök szakszervezete is kiakadt, jobban örülnének, ha a filmben ábrázolt helyzet tényleg életszerű lenne. A reklám szerint a buszsofőr a ledolgozott munkaidő után energikusan tér haza családjához, óriási kertes házban lakik, boldog a munkája mellett, kiszámítható karriert építhet egy megbízható cégnél. Mellesleg a gyerekei több százezer forintos drónnal repkednek a Margit-sziget fölött, apjuk után küldve a bőséges uzsonnát. Szívből kívánom, hogy minél hamarabb tényleg ilyen körülmények között dolgozhassanak a sofőrök a fővárosban. Az nekünk, utasoknak is jó lenne.

 Facebook oldalunkat itt találod.