Vonatlátó

A dugódíj a dugódíjadik hatványára lehet programot építeni?

2018. november 14. - Vonatlátó

Valamint a budapesti levegő belélegzésre alkalmatlanságára?

Puzsér Róbert 2018 nyarán bejelentette, hogy elindul a főpolgármesteri székért, egyetlen programpontja a Sétáló Budapest, melynek részleteit még mindig jótékony homály fedi. A kampányvideója szerint "Budapest az otthona, az ember pedig igényes az otthonára (...) Ha valamit el akarsz intézni, csináld magad" zárul augusztusi debütálása. Az emberi léptékű város, az összefüggően besétálhatóság jól hangzik, de megvalósítható-e vajon? A közismert kritikus szerint amit a politikai osztály meg akart valósítani, azt eddig mindig meg is valósította. Többször leszögezte, hogy őt többek között a szakértelem hiánya teszi alkalmas jelöltté, ő csak a víziót szállítja, a kivitelezés a közlekedésmérnökök feladata lesz.

p1220815.JPG

Ezt kétféleképpen is lehet értelmezni. Az egyik olvasat, hogy ha ez mégsem sikerül, az a szakemberek bénázása miatt lesz, mivel nem tudták sikerre vinni a megálmodott koncepciót. A másik lehetőség, hogy ténylegesen egyfajta szakértői városvezetést szeretne, aminek ő csak egy koordinátora, de abba nem kontárkodik bele, amihez nem ért. A kettő között nyilván átfedés.

Célzott kérdésre adott válaszában annyit árul el, hogy az északi határ a Jászai Mari tér lenne, a Déli pedig a Fővám tér lenne. Ezt ugyan nem fejtette ki, de legyünk optimisták és feltételezzük, a Kiskörút és a Nagykörút forgalmát már nem kívánja akadályozni, tehát a fent említett tereken átmenő forgalom megmaradna! Emellett a belváros irányába a Deák térig mindenképp behúzná az autómentes övezetet, a Budai oldalon pedig összekötné a Várnegyeddel. A 444.hu készített egy rendkívül esztétikus ábrát Puzsér terveiről, ennél jobbat én sem tudtam volna, vagy legalábbis kár azért a 10-12 percért (a budapestieknek szerintem úgysem kell nagyon bemutatni a főváros térképét)!

7buzssjpllkejxdbs.png

Mint mondtam, nem ismerjük a részleteket. Azt azonban előre leszögezhetjük, hogy az Hegyalja út - Erzsébet híd - Szabad sajtó útja - Kossuth Lajos utca - Rákóczi út útvonalon közlekedő irdatlan nagyságú autóforgalmat jelenleg semmi sincs a városban, ami át tudná venni. Nem is beszélve arról, hogy a Ferenciek terén legalább 8 féle autóbusz közlekedik, csatlakozást biztosítva Budapest legnagyobb utasszámú metróvonalához, az M3-as metróhoz. Ezen járatok (5-ös, 7-es, 8E, 133E, 112, 110, 178, 108E) + a keresztirányú 15-ös és 115-ös járatok ellehetetlenítése a főváros tömegközlekedését szintúgy megbénítaná. Az Erzsébet híd stílusában pedig 100%-ban benne van az, amit Puzsér is ismételget (Budapest jellegével kapcsolatban), hogy metropoliszra lett tervezve, nem sétálóutcának. A Március 15. téren pedig gyalogosan is összefüggően át lehet sétálni alatta.

A 2-es villamossal kapcsolatban nincsenek kétségeim, meg vagyok győződve róla, hogy a főváros legszebb útvonalán haladó villamosvonalát, turisztikai húzóerejét az önjelölt főpolgármester-jelölt sem bolygatná meg. Maximum próbálkozna vele. A 15-ös és 115-ös buszok létjogosultságával kapcsolatban azonban lennének kétségeim. A Sétáló Budapest koncepció  kellős közepébe rondítanának bele, ezért kétségtelen, hogy menniük kell, főleg ha figyelembe vesszük, hogy az elektromos autóknak is, melyekkel szemben a környezetszennyezést tényleg nem lehet felsorakoztatni lokális ellenérvnek (azért fogalmazok így, mert bár helyben nem bocsátanak ki semmilyen káros anyagot, viszont előállításuk, illetve az elhasználódott akkumulátorok miatt mégsem lehet rájuk húzni a zéró-emissziós isteni jelzőt), csak a helyfoglalás, amiben azért tényleg van valami:

car_illul.jpg

Más kérdés, hogy Puzsér Róbert tervei szerint az autómentessé fejlődő zónában lakók az autóikat majd a zónán kívül fogják valahol letenni. De hova? A Kelenföldi lakótelepre, Kispestre vagy a Havannára? Az ott lakók nagy örömére? Budapest infrastruktúrája meglátásom szerint egyelőre nem alkalmas a központ teljesen autómentes övezetté tételére. Mi lenne a már milliárdokból megépített mélygarázsokkal? Kezdetnek inkább egy kompromisszumos megoldást tudnék elképzelni: a lakók parkolhassanak éjjelre a zónában (külön behajtási engedéllyel a lakosoknak), csak nappalra kelljen elhagyni bizonyos területeket. Aztán ha épül elég P+R parkoló, felőlem parkoljanak ott, addig viszont más környékeket szívatnánk csak vele.

p1230082.JPG

Mi legyen a Lánchíddal? A BKK adatai szerint napi 20'000 autós, 650  busz, 1000 kerékpáros, illetve 1000 gyalogos megy át rajta. Orbán felköltözik a várba, ezért egy kicsit megsürgette a felújítást, ami viszont teljességgel nélkülözi a kerékpáros infrastruktúra kiépítését, holott igény erre is bőven lenne. Jelenleg a Lánchídon a legnehezebb átjutni kerékpárral. Én is, hacsak lehet, akkor elkerülöm.

Az elmúlt hetekben rengeteget gondolkodtam a Sétáló Budapest koncepcióján és alapvetően arra jutottam, az ötlet nem rossz, a levegő belélegezhetősége valóban a béka segge alatt, bizonyos fokú átmenő forgalom engedélyezése azonban elengedhetetlen: Az Erzsébet híd mellett a rakpartok erősen megfontolandóak, a pesti alsó rakpart megtartását szükségesnek érzem, azonban át lehetne alakítani kéregalagúttá, és fölé az utcaszinttel nagyjából megegyező magasságban rá lehetne ereszteni a népeket. Talán még az árvízvédelmet is meg lehetne oldani, ha teljes hosszban lefalazzák, de egy nyitott, "panoráma-alagutat is el tudnék képzelni". A budai alsó rakpart még nagyobb forgalmú, de ez kevésbé ütközik a Sétáló Budapesttel. Erről később még mindenképp írok részletesebben, ezt az írást csak átfogó szemezgetésnek szántam, politikát nem is nagyon vittem bele.

Kerékpáros és autós konfliktusok Budapesten

p1230006.JPG

A kerékpáros infrastruktúra fejlesztése teret kaphatna ezáltal a pesti Duna-parton is, amire azért valljuk be, igencsak lenne igény és érdeklődés. Jelenleg a Kossuth tértől a Fővám térig hiányzik a bicikliút, úgy ahogy van. Turisztikai szempontból is mindenképp felértékelődne az V. kerület, de azért vigyázni kell, hogy ne essünk át a ló túloldalára. Másfél éve volt szerencsém egy fél hónapot Prágában  tölteni, ahol az Óvárosnak nevezett részben autók csak elvétve fordulnak elő. A turisták azonban olyan szinten ellepik a környéket, hogy nagyobb tömegnyomort okoznak, mint néhány gépkocsi. Én például abban a belső lakóövben nem is bírnék élni, pedig meg kell hagyni, gyönyörű. Prágát elég jól megismertem, ezért egy összehasonlító elemzést biztos írok a későbbiekben, annyit azonban még megjegyeznék, hogy a város villamosközlekedése elsőrangú, az autókat úgy-ahogy, de azért kipaterolták a legbelső részből, a város alatt egy monumentális autópálya-alagút húzódik, a kerékpáros infrastruktúrára azonban a legjobb szó talán az, hogy nincs.

Egy bejegyzésbe nyilván nem fért bele minden, a politikai oldaláról szót sem tudtam ejteni -talán nem is baj, mert így azok is elolvasták, akiknek a tökük tele van a politikával, ha érdekel a téma kövess minket a Budapestről és a főpolgármester-választásról szóló oldalunkon és csatlakozz a témát kibeszélő tematikus csoportunkhoz is! Várunk szeretettel, ha nem akarsz lemaradni további írásainkról, állítsd be az oldal tetején a megjelenítés elsőként funkciót, a csoportban pedig az értesítéseknél tudod beállítani, hogy az új bejegyzésekről mindig kapj értesítést. (A csoport moderált, tehát nem engedjük, hogy széttrollkodják hülyeségekkel :)

p1230586.JPG

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatlato.blog.hu/api/trackback/id/tr1914369257