Vonatlátó

Diósd és Törökbálint buszhálózatának kiegészített átszervezési terve

2018. október 10. - Vonatlátó

Érd, Diósd és Törökbálint BKK-s és helyközi buszhálózatának átszervezési javaslata

Hosszas tervezés, lakossági közvélemény-kutatás után elkészült a főként Diósdot és Törökbálintot érintő közlekedési módosítási javaslatunk. A javaslatcsomaggal kapcsolatos információk a Diósd és Törökbálint buszhálózatának átszervezése című oldalon elérhetőek, a javaslat támogatását az oldal kedvelésével lehet jelezni. Kérjük osszátok meg ismerőseitekkel is! Munkánkat azzal tudjátok még segíteni, ha részt vesztek a Budapesti és országos közlekedési javaslatok, kérdőívek oldalunkon tárgyalt későbbi ügyekben is. img_20180613_103654.jpg

Lássuk a javaslat kivonatát:

Diósdon a 13-as buszcsalád menetrendjének sűrítése, a jelenleg 13A-ként közlekedő buszok 13-asként történő meghosszabbítása, külön lakossági kérésre a 13-as busz meghosszabbítása Kelenföld felé, javaslatunk szerint a 114-es autóbusz vonalán a Móricz Zsigmond körtérig. Közvetlen kapcsolat a Széll Kálmán térrel a 720-as autóbusz útvonalának részleges megváltoztatása révén, a 758-as járat két perces kitérője Diósd, Sashegyi út megállóig és egy 759-es számozással közlekedő járat Érd, Diósd, Törökbálint és Budakeszi között.

Törökbálinton a 758-as busz útvonalának csekély módosítása az utasok kényelmének érdekében, a 759-es buszjárat elindítása - felváltva Biatorbágy, illetve Budakeszi felé- Érd felől, Diósdon át. Ezen kívül lakossági kérésre a 272-es busz menetrendjének jelentős sűrítése, hétvégi közlekedtetése, útvonalának részleges megváltoztatása, a 172-es és 173-as járatok sűrítése, az éjszakai 940-es és 972-es járatok sűrítése.

 

Most pedig nézzük meg a részleteket!

Törökbálint BKK-s hálózata

A lakosság első és legfontosabb kérése volt, hogy a 272-es autóbusz minden nap egész nap közlekedjen Budapestről az autópályán át Törökbálintra, ezért javaslatunk szerint ez a járat Törökbálinton a Bajcsy-Zsilinszky utca - Baross Gábor utca - Szent István utca - Munkácsy Mihály utca - Géza fejedelem útja útvonalon körforgalmi jelleggel, Nyár utcai végállomásig közlekedik, Törökbálinton belül a 972-es éjszakai járat megállóiban áll meg. A lakosság további kérése volt ezzel kapcsolatban, hogy a 272-es busz Budapesten Kelenföld vasútállomástól tovább közlekedjen Dél-Buda felé, ezért a járat Kelenföld vasútállomástól meghosszabbítva, a Budaörsi út - Nagyszőlős utca - Ajnácskő utca - Hamzsabégi út - Bartók Béla út útvonalon a Móricz Zsigmond körtérig, visszafelé pedig a Móriczról elindulva a Fadrusz utca - Kosztolányi Dezső tér - Bocskai út - Nagyszőlős utca - Budaörsi út útvonalon érné el az autópálya-bevezetőt. A járat csúcsidőszakban 20, csúcsidőn kívül és hétvégén pedig 30 percenként közlekedik.

 A másik fontos kérés a Rudák-telep közlekedésbe való bevonása volt. A probléma megoldásaként javasoljuk a 172/173-as járatpár sűrűbb, Rudák-telepi illetve Újligeti betéréssel való közlekedését, melynek eredményeként a Rudák-telep illetve Újliget lakóterületei felől Törökbálint központja illetve Kelenföld felé sűrű, közvetlen kapcsolat létesül. A járatpár a közös szakaszon hétköznap 10, míg hétvégén és csúcsidőn kívül 15 percenként közlekedik

img_20180926_080651.jpg

További problémaként felmerült, hogy a 172-es járat jelenleg minden nap üzemkezdettől csak este 20:00-ig közlekedik, így például a fiatal korosztály egy esti program után már csak Törökbálintot megkerülve tud hazajutni. A probléma megoldásaként javasoljuk, hogy a 172-es járat üzemideje - a többi törökbálinti járathoz hasonlóan - üzemzárásig tartson.

A lakosság további kérése volt, hogy az éjszakai 972-es járat sűrűbben induljon, ezért javasoljuk a 940/972-es járatpár 10 perces közös követését a Gimnáziumtól a város felé (de ettől függetlenül a kamaraerdei térséget továbbra is kizárólag a 940-es szolgálja ki)

 

Törökbálint környékének VOLÁNBUSZOS hálózata

A Törökbálintot érintő sárga buszok hálózatával kapcsolatos legfontosabb változtatás javaslatunk szerint egy, Érd autóbusz-állomás - Diósd - Törökbálint - Budakeszi útvonalon közlekedő Volán-járat, mely 759-es jelzéssel közlekedne. Ez a járat Érdről elindulva a Budai út - Balatoni út útvonalon éri el a Diósd/Törökbálint elágazást, onnan a Szabadság utca - Diósdi út útvonalon érkezik a Telenorhoz, onnan Rudák-telepen át ér be Törökbálintra. Törökbálinton belül a járat a Géza fejedelem útja - Bajcsy Zsilinszky utca útvonalon közlekedik, a Vasútállomást elhagyva pedig a busz a Tetra Parkot érintve jut el a Gyár utcához, a Gyár utcától pedig a 758-as járat jelenlegi vonalán megy tovább Budakeszi irányába.

 Emellett lakossági kérésként merült fel, hogy legyen közvetlen járat Törökbálint felől Biatorbágy felé, ezért javaslatunk szerint a 759-es járat csúcsidei minden második menete Érd felől Törökbálinton át Budakeszi helyett Biatorbágy központja felé közlekedik. Ezért a 759-es járat csúcsidőben 40 percenként közlekedne (egy órában az egyik járat Budakeszi, míg a másik Biatorbágy felé közlekedik). Hétvégén a járat óránként közlekedne. Fontos továbbá, hogy a 759-es járat mind hétköznap, mind hétvégén a 758-assal összehangoltan közlekedjen.

Továbbá a gyaloglás mértékének csökkentése érdekében javasoljuk a 758-as járat útvonalának módosítását: a járat a Törökbálint, Telenor mh. után a körforgalomból balra kanyarodva a Nyár utca felé közlekedjen tovább, majd a Géza fejedelem útja - Bajcsy-Zsilinszky utca útvonalon éri el a Vasútállomást, majd a körforgalom után a Tetra Pak felé halad tovább, a Gyár utca csomópontjától pedig a jelenlegi útvonalán (a Nyugati Ipari Parkon át) éri el Budakeszit. Mind a 758-as, mind pedig a 759-es járat Budakeszin belül a Dózsa György tér - Fő utca - Temető utca - Márity László út útvonalon át a Honfoglalás sétánynál lévő autóbusz-fordulóig közlekedik. Minden második 759-es járat a Gyár utcai csomóponttól körforgalmi jelleggel az 1-es számú főúton a Premier Outlet áruház érintésével jut el Biatorbágyra. Biatorbágy belterületén a járat az 1-es főút - Dózsa György út útvonalon (a Vasútállomás érintésével) közlekedik Biatorbágy, Dózsa György utca mh.-ig, innen pedig a járat Páty felé folytatja útját a Felsőpátyi út - Torbágyi út útvonalon, majd Páty központjából a Rákóczi utca - Somogyi Béla út útvonalon jut vissza Budakeszire, onnan pedig a Budaörsi út - Gyár utca útvonalon érkezik vissza a körforgalom kiindulási pontjára.

img_20180928_165449.jpg

A Diósdot érintő módosítási javaslatok

A lakossági kérdőívet kitöltők mindössze 9,3%-a van teljesen megelégedve a diósdi tömegközlekedéssel, 52,3% szerint van mit javítani, míg 38,4% szerint pedig radikális módosításokra van szükség a jelenlegi helyzethez képest. A legfőbb problémaként a válaszadók a ritka követési időt (főleg reggelente és késő esténként), a környező településekre való eljutás nehézségét emelték ki (Törökbálint, Budaörs, Budakeszi, Budapest több helyszíne).

Ennek tükrében első apró módosítási javaslatunk a 758-as busz Diósd, Sashegyi út megállóhely felé tett rövid kitérőjét (a körforgalomban fordulna meg) tartalmazza, ezt a megkérdezettek 60%-a támogatja, ezáltal a Diósd központja felé lakóknak közvetlenebb (és gyakoribb) kapcsolat nyílna Budatéténnyel, Törökbálinttal és Budaörssel is. Ez a fent említett 759-es járattal összhangban közlekedve kielégítené a Diósd-Törökbálint-Budaörs kapcsolat hiányosságait.

A 13-as és 113-as buszok menetrendje általános vélekedés szerint elég hézagos, ezért a követési idő jelentős csökkentését javasoljuk. Ez a 13-as buszok mindkét menetirányban csúcsidőben 40 perces követési idejét jelentené (reggel 6:30 és 9:00 illetve délután 15:00 és 19:00 között), míg a 113-as buszok esetében az utolsó járat-indulásokat kitolnánk este 22 órára. Ezen kívül a 13-as buszon megszüntetnénk a 13A rövidített járatokat, ezek 13-as buszként, a Diósd, Búzavirág utca végállomásig közlekednének tovább. Lakossági kérésre a 13-as buszt éjfél utánig közlekedtetnénk (este 8-tól óránként) Diósd felé, míg a jelenlegi menetrenddel szemben Budapest felé is több járatot indítanánk este (jelenleg 19:46 és 22:50 között nincs semmi, itt még két menetre lenne szükség és ez után is érdemes lenne még legalább 1 járatot indítani). A 13-as busz mellett a 725-ös busz sűrítését is támogatjuk.

Közösségi felvetés és szavazás alapján javasoljuk a 13-as buszok meghosszabbítását a belváros felé, a 114-es busz útvonalán a Móricz Zsigmond körtérig. Ez a 114-es busszal összehangoltan közlekedhetne, enyhíthetné a 114-es járatokon csúcsidőben gyakorta előforduló zsúfoltságot. (Megjegyzés: jelenleg a 114-es busz a 213/214-es vonalán terelve közlekedik az 1-es villamos meghosszabbítása miatt, utána azonban a 13-as meghosszabbításával kiegyenlítődne a jelenleg a 213-as/214-es buszok útvonala felé tolódó gyakorisági egyensúly a Fehérvári úti [eredeti] és a Tétényi úti útvonal között).

További lakossági kérés, hogy legyen Diósd és a Széll Kálmán tér között ismét közvetlen k.apcsolat, ezért a 720-as járatot a Budapest, Régi vám megállóhelytől módosított útvonalon közlekedtetnénk: a 7-es úton elmenne a Sasadi út megállóig, ott tenne egy rövid kitérőt Kelenföld vasútállomásra, majd a Dayka Gábor utca, BAH-csomópont, Királyhágó utca, Déli pályaudvar megállóhelyek érintésével érkezne meg a Széll Kálmán térre.

img_20180925_161322.jpg

 Érddel kapcsolatos módosítási javaslatunk:

Budatétény és Érd parkváros között hiányos a tömegközlekedési kapcsolat. A 699-es, 700-as, 701-es és 702-es volánok ugyan a Budatétényi sorompó nevű megállóhely érintésével, Nagytétényen áthaladva érik el az érdi autóbuszállomást, a parkváros felé utazóknak azonban így is át kell szállni. A Parkvároson át közlekedő autóbuszok (734-es, 735-ös és 736-os) azonban mind Kelenföld vasútállomásról indulnak (Etele téri oldal, amit a lenti videóban is prezentálunk) és így mennek Érd autóbuszállomásra, a központba. Innen a logikus megoldás egyértelműen adódik: kössük össze valamelyik Budatétény felől érkező volánbuszt valamelyik Parkvároson át Kelenföldre közlekedő járattal. Javasoljuk a 699-es busz és a 734-es/ 735-ös/ 736-os közül valamelyiket összekötni, így Érd parkvárosnak nem csak Budatéténnyel, hanem Csepellel is lenne közvetlen tömegközlekedési kapcsolata.

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatlato.blog.hu/api/trackback/id/tr7114292913